Veľký záujem vzbudila séria diskusných fórnadácie Baroššovho plánu o hospodárskom dialógu v Želiezovciach a Šahách. Fóra sa konali v súvislosti s vyhlásením tretieho kola tzv. Baroššových plánov. Cieľom novej výzvy, rovnako ako v prvom kole, je podpora nákupu zariadení pre mikro, malé a stredné podniky („MSP“), pre poľnohospodárov a spracovateľov na juhu Slovenska. Je známe, že maďarská vláda týmto výberovým konaním má v úmysle pomôcť podnikom pôsobiacim na juhu Slovenska, a tak dohnať regióny Slovenska, lebo územie s maďarským obyvateľstvom zaostáva.
Iván Tamás, predseda Baroššovej nadácie, vo svojej prezentácii poukázal na významné hospodárske rozdiely medzi rôznymi časťami krajiny – z hľadiska miery nezamestnanosti, počtu zamestnancov, kúpnej sily, zdrojov a HDP sú južné regióny výrazne pod priemerom krajiny. Cieľom výberového konania bolo posilniť cezhraničné hospodárstvo, pomôcť maďarským podnikateľom vo vzájomných vzťahoch a zaviesť povinnosť po udelení príspevku vytvoriť nové pracovné miesta. Príspevok môže byť až vo výške dvadsať miliónov forintov.
Prvá výzva mala veľký úspech aj v našom regióne, keďže 95% žiadateľov bolo úspešných. Vďaka tomu viac ako 1500 podnikov na južnom Slovensku dostalo možnosť rozvíjať sa. V tom čase bolo k dispozícii celkom 17 miliónov eur.
Rovnako ako predtým, 15 000 eur sa môže uplatniť s 30% odpočítateľnou hodnotou. Výberové konanie vyhlasuje spoločnosť CED – stredoeurópska sieť pre hospodársky rozvoj Nonprofit Ltd., ktorého profesionálne zázemie zastrešuje Nadácia Barošš.
„Naša hospodárska sila nie je zanedbateľná: v okresoch južného Slovenska je takmer dvadsaťtisíc spoločností, ktoré v minulom roku dosiahli obrat viac ako 11 miliárd eur”
– povedala Attila Mészáros, zástupca CED pre šahanské územie. Dodal, že spomínaný región sa vyznačuje hospodárskou nerovnováhou, keďže smerom na východ narastá odtrhnutie regiónu, a práve tento stav, chce Baroššov plán zmeniť prostredníctvom cieleného financovania a konkurzov.
Cieľom výzvy na predloženie návrhov je posilniť sektor MSP, udržať mladých podnikateľov doma a zároveň znížiť nezamestnanosť.
Csonka Ákos
Pridám komentár