Nedávno sme sa už zaoberali problematikou hospodárskej krízy, ktorá sa týka aj šahanských podnikateľov, takisto aj otázkou rapídneho zvýšenia daní. Bola to populárna téma hlavne počas prvej vlny pandémie. Odvtedy je COVID-19 stále aktuálny, a je na čase, aby sme sa k tomuto problému vrátili. V r. 2020 sa nepodarilo dosiahnúť žiadne výsledky, preto v r. 2021 pokračuje tento dialóg /občas jednostranný/ medzi vedením mesta a komunitou šahanských podnikateľov. V prvej časti našej série rozhovorov sme sa rozprávali s Júliusom Antalfim, majiteľom hotela Villa Romaine o krízovej situácii, zvýšení daní a o miestnej komunite podnikateľov.
Celý príbeh sa začal koncom r. 2019 s rapídnym zvýšením daní. Vtedy sme ešte ani vo sne nemysleli na krízu, ktorá vládne momentálne. Ako ste reagovali vtedy?
Už aj vtedy sme boli zarazení, nerozumeli sme, prečo: čo je dôvodom rapídneho zvýšenia? Primátor sa vyjadril tak, že to bolo dohodnuté s tými podnikateľmi, ktorí platia najvyššie dane, ale o tejto dohode dodnes nevedia tí, ktorých sa to týka.
Čo znamená 75 %-né zvýšenie daní pre podobné podnikanie, aké máte Vy?
Daň je vyrubená na začiatku roka, musí sa zaplatiť hneď. Čiže ja som musel zaplatiť daň na r. 2020 zo zisku z r. 2019, pretože na začiatku roka ešte nemáme vyprodukované finančné prostriedky na dane. Ak by sme o zvýšení vedeli vopred, hospodárili by sme inak.
Keď sme sa vedenia mesta spýtali o vyriešení tejto situácie, dostali sme odpoveď, že na zmenu už nie je možnosť.
Snažili ste sa urobiť konkrétne kroky na vyriešenie danej záležitosti ešte pred krízou COVID-19 ?
Opýtal som sa primátora, prečo bolo potrebné také rapídne zvýšenie. Odpoveď znela, že dlhé roky neboli dane zvýšené, teraz to už bolo potrebné, lebo mesto potrebuje zdroje na rozvoj. Bolo jasné aj to, že navrátenie daní už nie je možné, opatrenie bolo schválené a nadobudlo účinnosť. Na r. 2020 už boli vyrubené zvýšené dane, z tohto hľadiska je rok stratený.
Dostali ste od mesta spätnú väzbu, že „v poriadku, o 75 % sme zvýšili dane, ale tie prostriedky idú na rozvoj, na také investície, ktoré zabezpečia pre podnikateľov lepšie podmienky ”?
Ja osobne neviem, kam putujú tieto peniaze. Nemôžem povedať, že by nám mesto počas krízy nejakým spôsobom pomohlo… Neviem o podobných opatreniach. Ináč je to samozrejmé, že z daní, ktoré zaplatia podnikatelia, oni konkrétne nemajú úžitok, ale za normálnych okolností to ani nie je problém. Ale teraz je to inak. Napríklad stav vozovky pred naším hotelom. Asi je to najhorší úsek cesty na hlavnom námestí, ja som členom konkrétnej komisie, už dva roky bojujem za to, aby s tým už niečo urobili. Je plná výmoľov, hostia tam nemôžu pohodlne zaparkovať – a nielen naši zákazníci, sú tam aj iné podnikania.
Môžem konštatovať, že zo strany mesta sme nezastihli žiadnu kompenzáciu ani vo forme malého gesta.
Počas prvej vlny sme boli zatvorení dva a pol mesiace, nevyprodukovali sme ani jedno vrece odpadov, ale napriek tomu nám vyúčtovali poplatok. V júni som sa informoval, ako je to možné, veď prakticky platíme za nič. Dostal som podobnú odpoveď ako predtým: sú platné opatrenia schválené v roku 2020, poplatok musíme zaplatiť napriek tomu na celý rok, že sme nemali žiaden odpad.
Opíšte nám presnejšie, čo sa stalo v roku 2020!
Od 16. marca sme boli zatvorení dva a pol mesiace – reštaurácia, i aj hotel. Prevádzku sme obnovili od 1. júna, letná sezóna bola celkom dobrá. Začiatkom jesene prišli v sektore pohostinstva ďalšie obmedzenia. Príjmy sa znížili, ale považujem za dôležité povedať, že to nebola chyba mesta. Ale je to zrejmé, že naše príjmy a vyrubená daň neboli primerané. Jednoducho povedané, nevedeli sme si zarobiť peniaze na dane.
Od septembra sme sem-tam boli otvorení, ale od decembra do 28. februára 2021 sme boli zatvorení. Otvorili sme 1. marca…
Ako ste to riešili so zamestnancami?
Zamestnancom som platil z ušetrených peňazí, nemal som inú možnosť, potreboval som ich. Od štátu sme nedostali ani halier, ale ak sme v marci chceli otvoriť, museli sme si ich nechať. Aby ste tomu rozumeli, v najťažšom období jediným zdrojom príjmov bola donáška obedov. Nemohli sa u nás uskutočniť podujatia, nemali sme hostí ani v reštaurácii, ani v hoteli – no a pre náš podnik sú ozajstným zdrojom príjmov akurát víkendové podujatia, svadby, narodeniny, rodinné oslavy. Samozrejme sme sa tešili na každú objednávku obeda, ale to nebolo ono, objednávky sme prijímali cca. od 10 do 13 hod, a potom koniec.
Vzhľadom na túto situáciiu sa podnikatelia spojili, aby spoločne zastupovali svoje záujmy. Ako sa to začalo a akú rolu ste v tom zohrávali?
V júni r. 2020 sa na mestskom úrade konalo stretnutie, na ktorom sa zúčastnili podnikatelia, ktorí platia najvyššie dane. Bol som prítomný aj ja, hoci nepatrím medzi nich.
Zo stretnutia sme odchádzali s nádejou, lebo pán primátor nám dal svoje slovo, že urobí potrebné kroky a dá osobný návrh na navrátenie daní do pôvodného stavu. Rok 2020 je už preč a nič sa neudialo.
Oplatí sa povedať aj to, že decembrový termín zasadnutia mestského zastupiteľstva bol posunutý na taký termín, aby v súvislosti s opatreniami v roku 2020 už nebolo možné odvolať. To, o čom sa rozhodlo 15. decembra, bolo vryté do kameňa, a platilo to už aj na rok 2021. Netvrdíme, že to bolo zámerné, ale pre tých, ktorí to chceli vybaviť čím skôr, to prišlo vhod. Od viacerých poslancov sme sa dozvedeli, že to nie je štandardný postup. No a vtedy sme už vedeli aj to, že v roku 2021 pokračujeme presne tam, kde sme boli v r. 2020.
Čo sa stalo so sľubom?
Medzi júnom a decembrom r. 2020 sme sa spätnej väzby nedočkali. Boli sme trpezliví. Ale sľub ostal iba sľubom.
Aká je súčasný stav daného problému?
Inžinier Dušan Weis začiatkom r. 2021 zavolal mestských poslancov na pracovné stretnutie, veď sme vedeli, že pre zmeny potrebujeme ich hlasy. Na tomto stretnutí sme chceli vysvetliť, aké problémy majú jednotlivé odvetvia. Na stretnutie prišlo iba 5 poslancov [Péter Bakai, Vojtech Hammersmidt, Pavel Makovínyi, Štefan Nemcsok a Pál Zachar – red.], niektorí z nás boli šokovaní, iní iba prekvapení. Dodatočne sme sa dozvedeli, že niektorí poslanci nedostali našu pozvánku kvôli zmene e-mailovej adresy. Ale tí, ktorí boli prítomní, vypočuli a brali na vedomie naše problémy.
Po tomto stretnutí sa niketorí z nás zúčastnili aj na februárovom zasadnutí, vtedy nás už viacerí poslanci ubezpečili o tom, že nás podporujú. Je to re§lna požiadavka, aby dane boli navrátené na úroveň z roku 2019, samozrejme berúc do úvahy 12%-nú infláciu z r. 2020.
Boli aj takí poslanci, ktorí v minulosti hlasovali za zvýšeníe daní, ale vzhľadom na danú situáciu už vidia, že súčasné sumy nie sú korektné. Takže nás ubezpečili o svojej podpore, zatiaľ iba ústnou formou.
To znamená, že váš problém je vyriešený?
Smer je dobrý, ale nie je ešte vyriešený. Nemôžeme si dovoliť, aby rok 2021 uplynul tak, že čakáme na splnenie daných sľubov. Potrebujeme návrh zo strany poslancov, ktorý navrhuje navrátenie daní do pôvodného stavu, no a tento návrh musí schváliť väčšina poslancov. Práve preto na ďalších zasadnutiach vždy bude prítomný niekto z komunity podnikateľov, aby sme zastupovali svoje záujmy.
Kedy je možné dosiahnuť výsledky?
Po tomto stretnutí na zasadnutí mestského zastupiteľstva koncom februára poslanec Péter Bakai prehovoril o záležitosti zníženia daní, požiadal ekonomické oddelenie mesta, aby vypracovalo plán, v ktorom bude zhrnuté aj to, akú stratu príjmov to zapríčiní, no a na základe toho by mohol byť pripravený návrh.
Čo sa týka zasadnutia v marci, nič sme nedosiahli, pretože sa nekonalo. Samozrejme my naďalej aktívne konáme v prospech našej záležitosti, aj momentálne prebiehajú rokovania. Dúfame, že v blízkej budúcnosti okrem sľubov dosiahneme aj konkrétne výsledky.
foto: REflex24/Mátyás Morva
Pridám komentár